Dvě pohádkové výstavy (nejen o Jiřím Trnkovi)...Prodlouženo do 20.2.2010 !!!















Konečně přišla pořádná zima a s ní mráz a taky sníh... A jak již bývá zvykem, před Vánoci se vyrojily v Praze nejrůznější výstavy jako houby po dešti, teda spíš bych měla napsat jako sněhuláci po vydatné sněhové nadílce. S dětma jsem si proto nenechala ujít příležitost a vyrazila jsem na dvě pohádkové výstavy, které spojuje osoba výtvarníka, ilustrátora, sochaře, scénáristy a režiséra animovaných filmů - Jiřího Trnky. První výstava České filmové loutky, která se konala v prostorách románských sklepů Strahovského kláštera, už bohužel skončila dne 31.12.2009. Ale výstava s názvem Zahrada Jiřího Trnky potrvá až do 20.února 2010 a najdete ji v ulici Ve Smečkách blízko Václavského náměstí.

Vyrazit si na Strahov bývá vždycky zážitek, protože je odtud nejenom úžasný výhled na panorama města, ale v okolí se dá podnikat spousta výprav, a to jak směrem na Hradčany a Pražský hrad, tak směrem na Petřín. Protože ale mráz bývá krutější než moje touha po objevování, s radostí jsme vklouzli na výstavu Českých filmových loutek, ukrytou v útrobách Strahovského kláštera, která otevírala dětem pohled na nasvícené scény z nejznámějších českých loutkových a animovaných filmů, jako jsou např. Ferda Mravenec, Švejk, Robinson Crusoe, Mat a Pat, Krteček, Křemílek a Vochomůrka, Broučci...atd. Prostory románského sklepení byly krásné samy o sobě, dokonce v jednom ze sálů probíhala dílnička (workshop), kde si děti mohly vyzkoušet, jak z dřevěné vařečky vyrobit loutku, jak pomocí jednoduchého mechanismu rozpohybovat okénka animovaného filmu...atd. Zatímco se děti pokoušely hádat názvy pohádek, já jsem se snažila načíst pár informací o historii českého animovaného filmu, jehož kvalita je světoznámě proslulá, a jeho originálních tvůrcích jako jsou např. Jiří Trnka, Karel Zeman, Břetislav Pojar, Jan Švankmajer, Zdeněk Miller, Zdeněk Smetana a mnoho dalších. A protože v přítomnosti dětí toho nikdy moc nenačtu, jako nejlepší se nakonec vždycky ukáže přečíst si doplňující  informace na webových stránkách projektu - zde. Jediná věc, která byla mírně nepříjemná a kazila celkový dojem, bylo větší než malé množství návštěvníků a také vstupní poplatek. Vstupenka pro dítě starší 3 let za 95Kč a za dospělého 150Kč mi přišlo trochu moc, obzvlášť když si přiznáme prostý fakt, že děti expozici prolítnou a největší sentimentální dojetí nakonec ulpí hlavně v očích dospěláků vzpomínajících na své bezstarostné dětství ....Budiž mi ale útěchou, že výstava to byla krásná a vpravdě pohádková....


Naproti tomu výstava Zahrada Jiřího Trnky v galerii Ve Smečkách překvapila symbolickým vstupným 10Kč za dospěláka a děti zdarma (zřejmě kvůli faktu, že galerie je spravována Nadačním fondem Pražské plynárenské). Vůbec tato výstava byla velmi milým překvapením sama o sobě: v moderních zrekonstruovaných prostorách bylo možné v klidu a bez návalu dalších návštěvníků, shlédnout obrazy, ilustrace, plastiky a filmové loutky z dílny Jiřího Trnky, jehož loutkařská práce (zejména Broučci) byla zastoupena i na výstavě ve Strahovském klášteře. O životě a díle tohoto výjimečného autora si lze přečíst na stránkách Česko-Slovenské filmové databáze - zde. Nemůžu však na těchto místech nezmínit jeden paradox, který jsem si silně uvědomila právě během zasněného procházení výstavy. Když jsem vyhlídla z vyhřátých prostor galerie ven do šedých ulic mrazivého odpoledne, uviděla jsem hned naproti proslavený noční klub.... Vůbec celá ulice je známá jako "ulice s červenou lucernou", jak by asi napsal český básník Jiří Šrámek, a kdykoli tudy procházím, vždycky mě upoutají spíše vyzívavé reklamy, než střízlivý nápis galerie. Přesto (nebo právě proto) si toto místo zaslouží pozornost......A zaslechla jsem, že před příštími Vánoci v roce 2010 by zde mohla proběhnout výstava díla Zděňka Smetany, včetně jeho notoricky známé postavičky Krtečka. Takže se mají moje děti (a nejen ony) určitě na co těšit......













....jeden z dalších paradoxů velkoměsta: krásná galerie s pohádkovou výstavou uprostřed "vykřičené ulice"....Paradox, který mě osobně nepobuřuje, spíše odzbrojuje svojí syrovostí a faktickou upřímností....



Žádné komentáře:

Okomentovat