Pravé "bleší trhy" v Karlíně a na náměstí Míru


S fenoménem bleších trhů jsem se seznámila poprvé v zahraničí, a to jak v Londýně, kde jsem pravidelně navštěvovala víkendové trhy Camden Town Market nebo Portobello Market, ale i ve francouzském městě Dijon, kde jsem několikrát trávila studentské letní prázdniny. Bleší trhy v těchto městech měly svojí úžasnou a neopakovatelnou atmosféru, zejména co se nabízeného zboží týče. Pro "domorodce" to byl možná jenom "blešák" s použitými retro, starodávnými, kuriózními či sběratelskými věcmi, pro cizince to však byla možnost, jak proniknout pod pozlátko turistických kulis a odhalit nepřikrášlenou podstatu folklóru dané kultury. Navíc ceny jsou na bleších trzích vždy velmi příznivé, dá se i smlouvat a hlavně hledat, hledat, hledat mezi předměty nejrůznějších tvarů a původu ty, které zaujmou vaši představivost.... Z bleších trhů v cizině jsem si přivezla např. dřevěné vyřezávané rámy, klobouky, stojany na svíce, látky s lidovými potisky, knížky a spoustu dalších menších souvenýrů. Nezapomenu na příhodu, kdy jsem u jednoho krámku na bleším trhu ve Francii našla českou panenku v tradičním kroji  (hned jsem ji poznala, protože jako malá holka jsem měla podobnou) a potom jsem dlouho povídala s prodejcem o jeho sběratelské vášni.... Tato příhoda jenom dokresluje fakt, že bleší trhy jsou i důležitou neformální společenskou událostí, kde se lidé scházejí a během nabízení zboží klábosí třeba o tom, kde a jak přišli k zapomenutým pokladům "odložených věcí"....atd.

Proto když jsem se dozvěděla, že se v Praze od léta 2009 začaly konat na náměstí Míru každý poslední víkend v měsící "pravé" bleší trhy s přísnými pravidly pro výběr vystavovaného a nabízeného zboží, bylo mi hned jasné, že se tam musím jít podívat. Bohužel čas hrál proti mně, a tak jsem se na bleší trh dotala až před Vánoci, kdy byl přesunut z náměstí Míru do haly ČKD Šípkárna v Karlíně.Tento předvánoční víkend byl krutě mrazivý (-15stupňů Celsia) a odrazilo se to i na malém množství stánků s vystaveným sortimentem. Přesto byla atmosféra příjemná a co víc, prostory staré tovární haly měly svoje rezivé industriální kouzlo zašlé slávy, kvůli kterému jsem se tam mimo jiné také vypravila....Každopádně, více o bleších trzích a dalších termínech konání (31.1.2010) je možné se dočíst zde.

Vůbec městská čtvrť Karlína stojí určitě za bližší prozkoumání. Kdybych to měla v rychlosti shrnout, obec Karlín byla založena na počátku 19.století a název nese po manželce císaře Františka I. - Karolíně Augustě. Ale již v 1.pol.18.st. zde byla vystavěna pozdně barokní budova tzv.Invalidovna (projektovaná K.I.Dientzenhoferem), která sloužila jako ubytovna pro válečné veterány a jejich rodiny. Ke konci 19.st. na levných pozemcích Karlína vyrostla řada závodů, továren a obytných činžovních domů. Na počátku 20.st. zde průkopník české elektrotechniky Fr. Křižík uvedl do provozu první elektrickou tramvajovou dráhu. Významnou technickou památkou Karlína je i Negrelliho viadukt, jež je historicky prvním železničním mostem přes řeku Vltavu v Praze a zároveň druhým nejstarším dochovalým pražským mostem. V roce 2002 Karlín zcela zatopila a zdevastovala povodeň... Od počátku 21.století probíhá v Karlíně intenzivní výstavba. Nové objekty s moderní architekturou vznikají u  Rohanského nábřeží (např.Danube house),  naopak v částech starého Karlína se jedná zejména o přestavbu nebo dostavbu starých továrních objektů......

Začala jsem psát o bleších trzích, prosvištěla jsem historií Karlína a skončím u projektu "Karlin Studios", který vznikl právě po rekonstrukci jedné tovární haly v Karlíně (nachází se hned za rohem Pernerovy ulice, kde se konají bleší trhy). Jedná se o multifunkční kulturní centrum mladých umělců, kteří si zde pronajímají ateliéry a pořádají výstavy a další projekty v prostorách dvou galerií, jež se v tomto komplexu nacházejí....Až se oteplí, určitě se do Karlína vrátím - a zejména do prostor továrních hal. Od spojení industriální architektury s moderním progresivním uměním nejmladší generace si totiž slibuji zajímavá a neotřelá překvapení, tak uvidíme...


Žádné komentáře:

Okomentovat