Přívozem na dětská hřiště!


(loďka přívozu na lince P4 vyplouvající z Dětského ostrova každých 20min od 8:00 do 20:00h každý den)



Modení forma přívozu funguje na řece Vltavě již několikátým rokem a tvoří jakýsi alternativní (a atraktivní) druh dopravy během letních měsíců, jež zajišťuje za cenu platné jízdenky MHD v ceně 26Kč spojení obou vltavských břehů na několika trasách. Pro mě a moje děti je nejvýhodnější přívoz na trase označené P4, jež projíždí a zastavuje u centrálních ostrovů umístěných mezi mostem Legií a Jiráskovým mostem (jedná se o ostrovy Střelecký, Slovanský-tzv.Žofín-a Dětský ostrov), kde se nacházejí dětská hřiště. Přívoz tak pro nás představuje nejenom rychlé spojení mezi jednotlivými ostrovy, ale také možnost se na chvíli zasnít  na vlnách Vltavy a pozorovat zblízka hejna plovoucích kachen a labutí. Přepravu přívozu totiž zajišťují malé loďky na motorový pohon s poetickými názvy Pulec nebo Rákosník, takže máte při plavbě pocit, že hladina řeky je opravdu skoro na dosah ruky.... Kapacita loďky je 11 osob a plavba na celé trase trvá zhruba 15minut. Přívozy provozuje První všeobecná člunovací společnost společně s městskými částmi Praha 1,2 a 5 a s hlavním městem Prahou.


Trocha historie nikdy neuškodí:
Jak je zřejmé z historických pramenů, na území pražské kotliny bylo vždy několik desítek přívozů. Existovaly zpravidla v blízkosti brodu, později ve stejných místech vznikaly dřevěné a posléze kamenné a železné mosty. Významné přívozy se nacházely např. pod Pražským hradem (spojující protilehlé břehy řeky mezi dnešním Rudolfinem a Klárovem), památkou na existenci důležitého přívozu je i do dnešních dnů zachovalá budova výběrčího cla na Výtoni (budova je součástí Národního muzea hl.m.Prahy), jež vybíral poplatek zejména za dovážené dřevo do města. Řeka Vltava už od středověku poskytovala obživu mnoha profesím, ať se jednalo o rybáře, voraře, pískaře, ledaře, mlynáře, ale i převozníky. Převozníci zajišťovali transport produktů pro mlýny, brusírny, barvírny, lázně, pivovary, prádelny, pily, vodárny, solnice, které vznikaly v hojném počtu právě při řece, a také zajišťovali transport osob z jednoho břehu na druhý. První parník, jako konkurence klasických přívozů, byl spuštěn do Vltavy roku 1845. Poslední fungující přívoz přepravující obyvatele Prahy přes řeku skončil svoji plavbu v 50.letech 20.století na trase u Občanské plovárny směrem k Dvořákovu nábřeží (blízko Čechova mostu).


Když procházím letní Prahou tak se nestačím se divit, jak hustý provoz panuje na Vltavě. Zejména turisty je hojně využívaná nabídka vyhlídkových plaveb po řece, neboť poskytují krásný výhled na panorama všech významných architektonických památek Prahy. Přesto se nemůžu zbavit dojmu, že projížďka na malé loďce přivozu navozuje mnohem autentičtější vztah k řece Vltavě, než velká loď s živou hudbou a občerstvením.   Navíc, jak již bylo zmíněno výše, přívoz P4 má především funkci transportní, neboť spojuje tři centrální ostrovy na Vltavě, jež jsou atraktivní zejména pro rodiny s dětmi. Takže tleskám obnovení tradice přívozů, která bude tento rok fungovat do konce letní sezóny, tj. do konce října 2009.












(přístaviště "Hollar" u Smetanova nábřeží, kde jednosměrná plavba z Dětského ostrova končí a zároveň začíná v opačném směru)




(Linka přívozu P4 začíná na Dětském ostrově, kde se nachází veliké hřistě s atrakcemi pro děti všech věkových kategorií včetně deštníku, z něhož v horkých letních měsících mží voda pro osvěžení, takže pod ním pobíhají polonahé děti, zatímco jejich rodiče se ochlazují ve stínu vysokých stomů... Na Slovanském ostrově- Žofíně- se také nachází dětské hřiště s atrakcemi a Střelecký ostrov má v nejbližší době projít celkovou renovací a plánuje se zde vybudování  moderního hřiště s bezbariérovým přístupem z mostu Legií...)


Žádné komentáře:

Okomentovat