Japonská opera Proměna na námět Kafkovy povídky, pouze 10. a 11.října 2009



Procházela jsem Prahou a zahlédla plakát s portrétem Franze Kafky, který okamžitě upoutal moji pozornost. Cože se to chystá? Zprvu jsem si všimla pouze upoutávky na OPERU Proměna na námět Kafkovy povídky a hned mi bylo jasné, že by to mohl být zajímavý zážitek. Kafka svojí tvorbou představuje bezednou nádobu nejrůznějších interpretací a moji představivost zaujala zejména forma zpracování - opera. Dalším lákadlem je samotné místo provedení, totiž prostory Divadla ALFRÉDVEDVOŘE, což je pražská scéna pro tzv. nové divadlo, jež uvádí progresivní uměleckou tvorbu a unikátní autorské projekty. A aby toho nebylo málo, po podrobnějším prozkoumání plakátu jsem zjistila, že se jedná pouze o dvourázové představení ve dnech 10. a 11.října 2009, jehož se zhostí japonské divadlo Konnyakuza, jež (prý) patří mezi přední japonské scény...Takže předpokládám, že o netradiční kulturní zážitek mám tímto postaráno...


P.S. Přiznám se, že na japonskou operu zpracovávající klasické dílo evropské literatury jsem šla s mírnými obavami, že představení bude (možná) příliš alternativní...Téma Kafkovy povídky Proměna (aneb jak se z člověka stane z ničeho nic přes noc brouk lezoucí po stěnách pokoje a nemohoucně pozorující a odkrývající vztahové problémy ve své rodině) je už dost surrealistické samo o sobě... O to větší bylo moje překvapení, že se jednalo o velmi komorní hru plnou (srozumitelné) expresivity, a to jak v bohatosti výrazových gest, tak v hudebním zpracování. Výborně zvládnuté a vhodně do představení zakomponované byly i reálie Prahy na počátku 20.století (obrazy kabaretu, polky, vodníka na Kampě, kostelních věží a zvonů...atd). A celkové vyznění díla přesáhlo samotný autorův záměr, neboť se japonským umělcům povedlo zdařile interpretovat Kafkovo dílo v kontextu atmosféry společenské xenofobie, jež vyvrcholila pro židovské obyvatelstvo v tragických událostech 2.sv.války. Velmi věrohodné zpracování pražského Kafky japonskými umělci! Intenzivní hudební a divadelní zážitek!



Žádné komentáře:

Okomentovat